Topheader

Donkere verkleuring van de huid

Postinflammatoire hyperpigmentatie *
(Donkere verkleuring van de huid)

Wat is het? Foto 10_277pix.jpg

Postinflammatoire hyperpigmentatie (PIH) is de meest voorkomende vorm van abnormale donkerverkleuring van de huid. Door een ontsteking van de huid wordt een overmaat aan melanine-pigment in de huid aangemaakt. De donkere verkleuring ontstaat exact op de plek waar de ontsteking zit en wordt zichtbaar zodra de ontsteking weer verdwijnt.
PIH wordt om cosmetische redenen vaak als bijzonder belastend ervaren.

Bij welke vormen van ontsteking ontstaat het?
Foto 11_350pix.jpg  Veel voorkomende oorzaken:
  - acne, eczeem, bacteriële huidinfecties (impetigo bijv.),
    gistinfecties, trauma en insectebeten.
  Minder vaak voorkomende oorzaken:
  - psoriasis, lichen planus, lupus erythematosus, geneesmiddelreacties, uitslag door een
    virusinfectie.

Wie krijgt het?
 PIH kan op elke leeftijd ontstaan. Mensen met een donker huidtype hebben een sterk  verhoogd risico. Bij hen is de PIH vaak donker en meer langdurig aanwezig dan bij mensen met een licht huidtype.

Hoe ziet het eruit?
Afhankelijk van de huidskleur van de persoon en de diepte waarop het extra aangemaakte pigment ligt kan de kleur variëren van lichtbruin tot donkerbruin tot grijs-blauw van kleur. Hoe dieper het pigment ligt hoe grijzer de kleur is. Wanneer de plek ook aan de zon is blootgesteld (in het gezicht bijvoorbeeld) kan de pigmentatie extra donker worden.

Hoe wordt het behandeld?
Postinflammatoire hyperpigmentatie is meestal moeilijk -of zelfs helemaal niet- te behandelen. Wanneer de ontsteking verdwenen is en niet meer terugkomt zal in veel gevallen de pigmentatie vanzelf (maar héél langzaam) verdwijnen. Vooral wanneer het pigment oppervlakkig in de huid gelegen is, is de kans op spontane verbetering redelijk groot. Diep gelegen pigment verdwijnt zelden.
Bij oppervlakkig gelegen vormen van PIH is behandeling met blekende crème (bijvoorbeeld hydrochinon crème) te overwegen. Helaas zijn de risico's op complicaties bij deze therapie juist bij mensen met een donker huidtype vrij groot. Ditzelfde geldt voor behandeling met laser.
Laat U daarom vóór eventuele behandeling van PIH altijd goed voorlichten en begeleiden door een dermatoloog. De Nacht crème van Dr. Hamerlinck, dermatologist kan de spontane verbleking van donkere vlekken bij een gepigmenteerde huid versnellen.

*Gedeeltelijk overgenomen van:
-    Huidinfo.nl